Wednesday, February 19, 2014

Dari KUALA LUMPUR ke HATYAI ke KRABI #Itinerary

Day 1 31 August 2013

-Keretapi dari Kuala Lumpur ke Hat Yai = rm60 for sleeping Coch,rm47 untuk tempat duduk.train bertolak setiap hari pukul 9.30 malam.Tiket beli di kl sentral atau dimana mana kaunter ktm antarabandar.tempoh masa lebih kurang 15 jam,dan akan berhenti di stesen padang besar untuk imigresen.

Day 2 1 September 2013

-Hat Yai ,11.30 sampai. Ladda GuestHouse rm 25 semalam katil queen kipas,bilik selesa dan berbaloi dengan harga,keluar dari Hat Yai stesen ,jalan depan sikit,pastikan robinson belah kanan. -beli tiket van ke krabi,Harga fixed rm25/250Baht,dekat KST travel ,jalan depat sikit dari ladda guesthouse,simpan trafic light,belah kanan,sebelah muslim OCHA,depan king hotel,tanya orang king hotel mana.Sini paling murah harga tiket,ke phuket pn rm35,kalau ulat akan tawar harga dari rm45-rm75 ke krabi. -lee garden plaza,just 10 minit jalan kaki dari hatyai station. -Khlong Hae Floating Market rm 40/400 Baht untuk satu tuk tuk,rasanya ini paling murah,kalau bagi mahal,bargain sampai bertomoi.

Day 3 2 September 2013

-Bertolak ke krabi pukul 8.30 pagi,jangan risau ke krabi ada van setiap jam.Sampai ke krabi pukul 2,van akan berhenti rehat di Trang sewaktu tengah perjalanan. -Sampai di krabi town,driver akan tanya ,nak ke ao nang iaitu main spot krabi,orang datang krabi memang ke ao nang,dia akan charge rm 10. -Tiba di Ao Nang,menginap di La Venice Guitar Residence,dapat bilik ada double single bed,macam bilik orang honeymoon,rm60/per nite,sebab low season,peak season member gua kena rm300,ambik kau.hahahaLa Venice ni ada swimmming pool,nak ke pantai 5 minit berguling,berguling tahu? bukan berjalan.hahaha,

Day 4 3 September 2013

-Water Rafting,Fish Spa,ATV,part ni gua tak recommend ,sebab harga pakej dia rm100 seorang full day package include lunch ,tak berbaloi yang best pun white water rafting sahaja. Ini boleh diganti dengan 4 Island rm 40-60 cari tour agent yang sebaiknya.Jangan risau dekat ao nang banya travel agent.So pandai compare harga n bargain.

Day 5 4 September 2013

-Phi Phi Island Pakej Rm100 full day per person ,include Phi Phi Island,Maya Beach ,Monkey Island dan gua tak ingat,haha,dan snorkeling ,ada dalam 3 tempat snorkeling,pakej ni gua sarankan sangat berbaloi.sebab naik speedboat lagi satu,laju macam skyline.

Day 6 5 September 2013

-Tambang van ke Krabi Airport rm60,so kitaorang share 8 ,rm12.50 sorang. Flight balik pukul 7.45 awal betul.

Makan (Halal) -Pagi (dekat dengan masjid ao nang ada kedai) -Tengah Hari tak jumpa kedai makan,tak digalakkan masuk restaurant besar2 kalau tak nak kena ketuk harga.takpun beli di 7E. Malam - Food Stall area thanacart bank,banyak food stall muslim yang harga nasi goreng daging dan sewaktunya baru rm5,. Hari rabu malam khamis ada pasar malam,

Total costing.
  • Transport =rm60(KTM) +rm35(Van) +rm40(floating market)+rm10(motor)= rm rm145
  •  Room = rm25+rm60/2 sebab sebilik 2 orang,so rm 30 x 3 malam = rm115
  •  Aktiviti = rm200 Makan+ Souvenir = Rm 100
  • TOTAL =RM 560 Murah kan?Rm500 pun cukup kalau lagi pandai bajet dari gua.haha

#Backpack ke Krabi #Travel Ke Krabi Backpack Ke Krabi hatyai ke krabi
p/s : Nak tanya lebih atau nak tengok gambar ,boleh terus ke fb : Dzul Iqram ,ni gua payung sikit gambar Hatyai dengan Krabi.Nanti gua payung gambar OVERLAND MALAYSIA THAILAND CAMBODIA VIETNAM ,kalau gua rajin gua tulis itinerary kah kah kah.